Mijn verhaal Gouda - Krimpenerwaard

Na de HAVO heb ik diverse trainingen gevolgd op het commerciële vlak. Ik heb NIMA A en NIMA B behaald, vervolgens heb ik een Executive MBA with Specialism in Strategic Planning gedaan op de Edinburgh Business School in Schotland. Dit specialisme omvatte o.a. Mergers & Acquisitions en Competitive Strategies. Deze opleiding stond al geruime tijd op mijn verlanglijst. Ik zag dit als de ideale vervolgopleiding na de middelbare school, marketing opleidingen en trainingen. In mijn rol als senior manager voegde de extra theoretische bagage enorm veel toe aan mijn vaardigheden. Analytisch en cijfermatig bood de opleiding verbreding, het leerde me nog beter om ook cijfermatig het grote plaatje te zien. Vakken zoals Project Management en Human Resources hebben me de diepte in geholpen. Waar ik uitvoerend al met de juiste dingen bezig was, gaf de opleiding me denkkaders om op een meer strategische manier naar zaken te kijken. Met het oog op een eigen onderneming bleek deze opleiding ideaal. Het heeft een denkkader gevormd wat mij perfect geholpen heeft om mijn eigen stijl als directeur verder te ontwikkelen.

Aangezien ik gepassioneerd zeezeiler ben heb ik privé alle mogelijke nautische opleidingen gevolgd. Ik heb zelfs de beroepsopleiding Stuurman Kleine Zeilvaart gevolgd bij de Enkhuizer Zeevaart School, puur vanuit interesse en hobby.

De uitgeverij kent geen geheimen

Ik heb de meeste ervaring in de algemene- en educatieve uitgeefbranche. Ik ben mijn carrière gestart in de muziekindustrie, in 2003 startte ik bij de grootste educatieve uitgever wereldwijd: Pearson Education. Vervolgens hielp ik een kleine algemene uitgever met een doorstart na een faillissement. Ik ben ook Uitgeefdirecteur geweest van de divisie tijdschriften bij WPG. Dit betrof algemene publiekstijdschriften, te weten Happinez, Psychologie Magazine, Yoga Magazine, Vrij Nederland, Voetbal International en Runner’s World. Onder ‘mijn vlag’ hebben we het magazine Bicycling gelanceerd. Tijdens deze interim klus was het bewust maken van cijfers binnen de organisatie (160 FTE) een prioriteit. Daarnaast was ik betrokken bij een herstructurering met als gevolg het uitvoeren van meerdere reorganisaties. Ik durf daarom te stellen dat de administratie van een uitgeverij weinig tot geen geheimen voor me heeft. Posities waren op directieniveau met de nadruk op commercieel: sales & marketing.

Het afgelopen jaar ben ik intensief betrokken geweest bij twee overnametrajecten: Een MBI en een overname van een uitgeverij. Met name bij de MBI was ik betrokken bij alle facetten, tot en met de financiering. Mijn kracht zit hem in het maken van sluitende en realistische begrotingen, een goed ondernemingsplan schrijven en optreden als een sterke onderhandelaar. Door mijn inhoudelijke en commerciële kennis ben ik een goede gesprekspartner voor banken, crowdfunders, private investors en private equity.

Tussendoor ben ik ook nog vier jaar directeur geweest voor een retailorganisatie met ruim 600 winkels. Gedeeltelijk franchise en gedeeltelijk een inkooporganisatie. Ook bij deze retailorganisatie heb ik meerdere fusie- en overname trajecten doorlopen, totdat we uiteindelijk gefuseerd zijn. Hier heb ik eveneens een herstructurering met een forse reorganisatie uitgevoerd. Last but not least heb ik veel marketing ervaring. Zowel B2B als B2C.

Behoefte aan autonomie

Er ontstond een groeiende behoefte aan autonomie in mij. De intrinsieke drive om te presteren. Op basis van commerciële capaciteiten om gestelde doelen te bereiken. Dit zijn de kerneigenschappen die ik nu voor mezelf en mijn eigen bedrijf wil gaan inzetten. Met ruim twintig jaar ervaring in management posities beschik ik over veel doelgerichte energie. Sinds 1991 zet ik dit zakelijk in, maar voornamelijk voor werkgevers. In 1993 ben ik enige tijd ondernemer geweest, sindsdien heeft deze ambitie me nooit meer verlaten. OAMKB heeft mijn aandacht getrokken gezien de innovatieve opzet. Door samen te werken met je collega partners sta je er niet alleen voor als ondernemer. Waar dat nodig is kan ik de expertise van mijn collega’s inroepen. Ik zie participatie binnen OAMKB als een logische vervolgstap.

Middelgrote tot grote ondernemingen kunnen bij mij terecht, daar ligt het zwaartepunt van mijn kennis en kunde. Uiteraard kan ik bedrijven in de uitgeefsector optimaal helpen gezien mijn werkervaring en netwerk. Ik werk graag voor en met ambitieuze ondernemers die verder willen, en niet bang zijn voor een kritische en meedenkende ‘partner’ die naast hen staat. Iemand die wanneer dat nodig is helpt met het herstructureren van de organisatie. Maar ook iemand die actief zoekt waar de kansen liggen. En vervolgens alles in het werk willen stellen om deze te benutten.

Ondernemer met passie zoekt ondernemers met passie

Ieder mens is bijzonder. En de mens met een passie, ongeacht waarvoor, heeft bij mij een streepje voor. Ik krijg energie van mensen met daad- en wilskracht. Mensen die in kansen denken en niet in bedreigingen. Dat zijn de klanten die ik graag wil hebben. Die kan ik helpen verder te komen. Enerzijds door hun ambitie en enthousiasme te delen, anderzijds door kritisch te zijn en de juiste vragen te stellen. Om ze vervolgens te helpen met de uitvoering. En niet te stoppen totdat het succes is behaald!