Ondernemen eenzaam?

Ben je DGA of heb je een eenmanszaak? Best eenzaam toch…? Je bent verantwoordelijk voor je bedrijf. Als je personeel in dienst hebt wil je maandelijks de salarissen kunnen betalen. Want je personeel bepaalt mede het succes van je onderneming. Je bent eindeverantwoordelijk voor je omzet. Die moet wel binnen komen. Want je kosten lopen gewoon door. Qua inkomsten is er toch vaak sprake van meer fluctuatie dan qua kosten. En jij bent eindverantwoordelijk. Jij neemt uiteindelijk de beslissingen, want het is jouw bedrijf.

Ben je realistisch dan weet je dat je niet alles weet. En alles kunt. En alles overziet. En wie gaat met jou de discussie aan over je beslissingen, over je beleid, over je visie? Je personeel doet het hopelijk, maar heeft toch altijd een belang. Jij zorgt er namelijk voor dat ze maandelijks een leuke bijdrage gestort krijgen in ruil voor hun inspanningen. En die hebben ze ongetwijfeld meer dan verdiend! Maar het heeft toch invloed op hun ‘kritische blik’ op jou als werkgever. En je bent een goede ondernemer, dus sta je open voor een andere zienswijze. Vindt je het prettig als iemand blijft vragen waarom? Want door de juiste vragen verbeter je jezelf. Kijk je op een andere manier naar zaken. Krijg je nieuwe inzichten. En wordt je een beter mens en een betere ondernemer.

Positief kritisch: dat is wat ik ben bij mijn zakenrelaties. Het is geen doel op zich, maar het mooiste is dat je als sparringpartner met je zakenrelaties omgaat en elkaar kunt inspireren. En dus elkaar verder helpt. En als het even niet lekker loopt ben ik er ook gewoon. Om te luisteren. En om te helpen eventuele problemen op te lossen. Om rust te brengen. Om zorgen weg te nemen. Dit klinkt misschien vergezocht, maar dit is mijn ervaring. Onder andere door mijn zakenrelaties inzicht te geven in de cijfers van hun onderneming. En door met ze mee te denken hoe we de administratie SMART kunnen inrichten. Zodat er 24/7 inzicht is. En geen zorgen dat er iets niet klopt. Helder. En overzichtelijk. Maar ook gewoon door te luisteren. Want dat hebben we ook af en toe nodig.

Onlangs was ik het luisterend oor bij een ondernemer. Geholpen met een financiering voor een grote bedrijfsovername. Die overname paste perfect in de strategie van de groep bedrijven. En zou hem enorm veel verder helpen zijn doelen te bereiken. Dus samen op gesprek bij een mogelijke geldverstrekker. Veel spanning bij de ondernemer, zenuwachtig. Want er hing veel van af. En dan is het mijn doel de ondernemer vertrouwen te geven. Vertrouwen in zijn plan. Vertrouwen in zijn visie. Vertrouwen in zijn strategische keuzes. Want hij is DGA en staat er toch alleen voor. En dan ga ik mee met zo’n enorm belangrijk gesprek waar op dat moment alles vanaf hangt. Dat we hoogstwaarschijnlijk nog een 2e geldverstrekker hadden deed er op dat moment even niet toe. Hij moest gaan praten over zijn droom.
Dus zijn we eerst een uur samen gaan zitten. Een goede kop koffie erbij en rust brengen. De feiten nog eens doornemen en hem het vertrouwen geven wat hij nodig heeft voor het gesprek. En het gesprek zelf: door er de nodige ontspanning in te brengen. Wat humor hier en daar. En vooral te zorgen dat de ondernemer zijn verhaal kon doen waar hij zijn enorme drive en passie liet zien. Dat was mijn rol. En ja: de financiering werd toegekend. Want er zat een gedreven ondernemer met een duidelijk plan. Een ondernemer die ook zijn tekortkomingen herkende en erkende. En een groepje mensen om zich heen had verzameld die hem hielpen. Soms vriendelijk en zachtaardig. Maar soms ook bot en direct. Maar alles met maar één doel: de ondernemer verder te helpen. En dat gaat goed.

Kennismaken en zien of wij elkaar ook verder kunnen helpen? Ik doe het graag. Bel me op +31 6 5101 6464 of mail me op allard.vanschoneveld@oamkb.nl.

Nieuwsgierig naar mijn andere artikelen? Klik hier.

Meer over OAMKB Gouda – Krimpenerwaard en mij? Klik hier

#Coach #Bedrijfsfinanciering #Reorganisatie #Herstructureren #Verlies #Cashflow #Begroting #Leren #Ontwikkelen #Onlineadministratie #Administratie #Boekhouden #SMARTboekhouden #Ondernemen #Ondernemer